Skip to content
 

Die Architektur von Stonehenge akustischen Phänomenen entsprungen

Steven Waller stellt die Theorie auf, dass die Steine von Stonehenge derart aufgestellt wurden, wie es Auslöschungen von Schallwellen gibt, wenn zwei Flötisten nebeneinander auf einem Feld spielen. An gewissen Punkten im Raum hört man durch die Interferenzen fast nichts – wie wenn ein Stein vor einem stünde, der das Hören dämmt.

He has been able to show how two flutes played in a field can produce an auditory illusion that mimics in space the position of the henge’s pillars.

Mr Waller presented the idea at the AAAS meeting in Vancouver, Canada.

He told the BBC: „My theory is that the ancient Britons, when they were hearing two pipers in a field, were experiencing sound wave interference patterns, where in certain locations as you walked around the pair of pipers, you would hear loud or quiet zones.

„If you could look at it from an overhead view, it would look like the spokes of a wheel. And, as you walk around the circle, every time you come to one of these sound-wave cancellation points, it feels like there is this massive invisible object in front of you.

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-17073206

Bislang galt der Florenzer Dom, dessen Architektur einhergeht mit den Proportionen der Motette „Nuper Rosarum Flores“ von Guillaume Dufay als ziemlich altes (1436) Beispiel der Kombination von Architektur und Musik. Was nach dieser Theorie dann aber doch noch zeitlich gut getoppt würde.